XXX NIEDZIELA ZWYKŁA – 27.10.2019 r.

 

  1. Jutro 28 października święto Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza. Ks. Szymonowi życzymy Bożego błogosławieństwa.
  2. W czwartek 31 października zapraszamy na wyjątkowy wigilijny „Wieczór ze Świętymi”, który rozpocznie się Mszą świętą o godzinie 18:00, następnie nieszpory, a po nich modlitwa uwielbienia prowadzona przez SSNE.
  3. W piątek 1 listopada Uroczystość Wszystkich Świętych. Msze święte będą odprawione według porządku niedzielnego.
  4. W sobotę 2 listopada Dzień Zaduszny – wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych. Msze święte o godz. 7.00, 9.00 i 18.00.
  5. W tym tygodniu przypada pierwszy piątek i sobota miesiąca. W piątek nabożeństwo do Serca Pana Jezusa o godz. 17.30 połączone z modlitwą wypominkową przed Najświętszym Sakramentem. W sobotę nabożeństwo do Niepokalanego Serca Maryi po Mszy św. o godz. 7.00. Chorych odwiedzimy w domach z posługą sakramentalną od godz. 10.00.
  6. W przyszłą niedzielę 3 listopada kazania eucharystyczne będzie głosił O. Zbigniew – Paulin. Będzie można nabyć publikacje na temat pobożności eucharystycznej.
  7. Od 1 do 8 listopada można uzyskać odpust zupełny, który ofiarujemy wyłącznie za zmarłych, spełniając następujące warunki: 1 i 2 listopada nawiedzić kościół lub kaplicę, w pozostałe dni cmentarz, być w stanie łaski uświęcającej, przyjąć Komunię Świętą. W czasie nawiedzania świątyni należy odmówić modlitwę Ojcze nasz, Wierzę i dowolną modlitwę według intencji Ojca świętego. Przy nawiedzeniu cmentarza, przynajmniej w myśli pomodlić się za zmarłych.
  8. Przy wyjściu z kościoła są wyłożone kartki wypominkowe na listopad i kolejny rok. Wypełnione czytelnie imionami naszych bliskich zmarłych kartki można składać w zakrystii bądź w kancelarii parafialnej. Za zmarłych będziemy modlić się w następujący sposób: wypominki listopadowe: codziennie o godz. 17.30 nabożeństwo za zmarłych, wypominki roczne: w każdą niedzielę o godz. 10.10 modlitwa za zmarłych oraz 20 dnia każdego miesiąca Msza św. o godz. 7.00 lub 18.00.
  9. Dzisiaj zbiórka na potrzeby inwestycyjne parafii przeniesiona z drugiej niedzieli miesiąca. Składamy gorące podziękowania za ofiary złożone w miesiącu wrześniu. Kwota zebrana w kościele i przekazana na konto bankowe parafii wyniosła 8880 zł. Bóg zapłać wszystkim Ofiarodawcom.
  10. Jedenasta Podgórska Drużyna Harcerek „Ignis” im. Zofii Cierniakowej prowadzi przed kościołem zbiórkę na rzecz drużyny rozprowadzając ciasta domowej roboty oraz książki.
  11. Ruch Światło-Życie zaprasza chętnych z klas 1-6 szkoły podstawowej na Bal Wszystkich Świętych, który odbędzie się w sobotę 9 listopada w godzinach od 17:00 do 19:30 w salkach parafialnych w naszym kościele. Mile widziane przebrania za świętych.

 

 

Statystyki pobudzają do refleksji (c.d.)

 

Klerycy seminariów wyższych

W omawianym 2016 roku znów spadła liczba kleryków wyższych seminariów diecezjalnych i zakonnych o 683, dając ogółem liczbę 116 160. Wzrost dotyczył Afryki (+1455) i w bardziej ograniczonym stopniu Azji (+9), spadek natomiast Ameryki (-1123), Europy (-964) i Oceanii (-60). Liczba kleryków wyższych seminariów diecezjalnych wynosiła 71 117 (+999), a kleryków wyższych seminariów zakonnych 45 043 (-1682). Wzrost liczby kleryków diecezjalnych dotyczył Afryki (+1059), Ameryki (+16) i Azji (+310), a spadek Europy (-381) i Oceanii (-5). Wzrost liczby kleryków zakonnych  nastąpił jedynie w Afryce (+396), natomiast spadek w Ameryce (-1139), w Azji (-301), w Europie (-583) i w Oceanii (-55).

Instytucje oświatowe i wychowawcze

W dziedzinie oświaty i wychowania Kościół katolicki kierował w świecie 72 826 przedszkolami dla 7 313 370 dzieci, 96 573 szkołami podstawowymi dla 35 125 124 uczniów oraz 47 862 szkołami średnimi dla 19 956 347 uczniów. Natomiast w katolickich szkołach wyższych uczyło się 2 509 457 młodych ludzi, a na uniwersytetach studiowało 3 049 548 studentów.

Ośrodki charytatywne i ośrodki pomocy

Ośrodki charytatywne i ośrodki pomocy, kierowane przez Kościół obejmowały: 5287 szpitali, najwięcej w Ameryce (1530) i Afryce (1321); 15 937 przychodni, głównie w Afryce (5177), Ameryce (4430) i Azji (3300); 610 leprozoriów, głównie w Azji (352) i w Afryce (192); 15 722 domy dla osób starszych, chronicznie chorych i niepełnosprawnych, najwięcej w Europie (8 127) i Ameryce (3 763); 9552 sierocińce, większość w Azji (3660); 11 758 świetlic dla dzieci, najwięcej w Ameryce (3 191) i w Azji (3 295); 13 897 poradni małżeńskich, w dużej mierze w Europie (5 664) i w Ameryce (4 984); 3 506 centrów edukacji i reedukacji społecznej oraz 35 746 innych instytucji.

Polscy misjonarze na poszczególnych kontynentach

Aktualnie na misjach posługuje 1926 polskich misjonarzy i misjonarki. Przebywają oni w 96 krajach na wszystkich kontynentach. Najwięcej polskich misjonarzy pracuje obecnie w 29 krajach Ameryki Południowej i Środkowej – 771 misjonarzy i misjonarek. Krajami, w których jest najwięcej polskich misjonarzy są: Brazylia – 240, Boliwia – 120, Argentyna – 118, Peru – 57 i Paragwaj – 41. Wśród misjonarzy w Ameryce Południowej i Środkowej przebywa 171 księży diecezjalnych, 407 zakonników, 176 sióstr zakonnych i 17 osób świeckich.

Ewangelizacja i idea nowej ewangelizacji

„U początków życia Kościoła chrzczono jedynie nawróconych. Dziś, naszym zadaniem jest coś wręcz odwrotnego: nawracanie ochrzczonych” (Jose H. Prado Flores).

W ostatnim czasie — obok znanych i mających już długą historię w życiu Kościoła określeń apostolat, misja i ewangelizacja – poja­wiły się terminy nowa ewangelizacja i reewangelizacja. Ich najgłęb­szy sens, zachowując to, co każde z tych określeń ma własnego, jest ten sam.  Wszystkie wyrażają w języku Kościoła głoszenie Dobrej Nowiny.  Apostolat (gr. apostole) jest formą uczestnictwa w zbaw­czym posłannictwie Jezusa Chrystusa. Termin ewangelizacja jest w języku polskim stosunkowo nowy. Treść, którą zawiera wyrażano długo przez głosić, nauczać, nieść Dobrą Nowinę. Terminy ewangelizować i ewangelizacja weszły do naszego języ­ka pastoralnego wraz z coraz częściej używanym określeniem nowa ewangelizacja. Najogólniej biorąc nowa ewangelizacja, lub reewange­lizacja oznacza: ewangelizować na nowo, ponownie, jeszcze raz.  Według św. Jana Pawła II, który często używał tego terminu, nowa ewan­gelizacja to głoszenie Dobrej Nowiny Jezusa Chrystusa wśród tych ochrzczonych, którzy utracili „żywy sens wiary albo wprost nie uważają się już za członków Kościoła, prowadząc życie dalekie od Chrystusa i od Jego Ewangelii”. Jako definicję nowej ewangelizacji ks. A. Lewek proponuje następującą formułę: „Nowa ewangelizacja jest to odnowiona w duchu Vaticanum II i dostosowana do dzisiejszych uwarunkowań społeczno-kulturowych działalność ewangelizacyjna wszystkich chrześcijan, którzy czerpiąc ze źródeł Objawienia dzięki pomocy Ducha Świętego starają się z nowym zapałem i wszelkimi możliwymi sposobami przekazywać Ewangelię Jezusa Chrystusa o wielkiej miłości Boga do człowieka wszystkim ludziom, zwłaszcza swoim współbraciom zdechrystianizowanym, celem wzbudzenia i ukształto­wania w nich dojrzałej wiary chrześcijańskiej jako fundamentu ich zbawienia, czyli zjednoczenia z Bogiem w Chrystusie i Jego Kościele'”. Idea nowej ewangelizacji zrodziła się pośród pełnej troski reflek­sji Kościoła nad szerzącym się „w krajach o chrześcijaństwie dawnej daty” pogaństwem i neopogaństwem.

„Dusza europejska w sposób naturalny nie jest już chrześcijańska”. To stwierdzenie Kard. Pierra Eyt,a  Metropolity Bordeaux na Synodzie Biskupów poświęconym Europie nie wymaga specjalnego udowadniania. Wystarczy porównać wskaźniki  religijności w wielu krajach europejskich. Postępująca sekularyzacja, dechrystianizacja, ateizm praktyczny, zanik poczucia wrażliwości na Boga i drugiego człowieka oraz liczne ich  konsekwencje moralne przejawiające się w postaci cywilizacji śmierci (aborcji, eutanazji, samobójstwa, agresji, homoseksualizmu, itp.) wzywają  Kościół do dokonania rozeznania znaków czasu i szukania odpowiedzi na pytanie, na czym ma polegać odnowiona obecność i misja Kościoła?

Opracował: Ks. Zbigniew Pałys MS

proboszcz