III Niedziela Zwykła – 24.01.2021 r.

wpis w: Ogłoszenia parafialne | 0
  1. Dzisiaj przeżywamy w Kościele powszechnym Niedzielę Słowa Bożego.

 

  1. Kontynuujemy Spotkania kolędowe z Parafianami w kościele. Rozpoczynamy Mszą świętą o godz. 18.00. W tym tygodniu zapraszamy mieszkańców:

 

Poniedziałek 25.01 – ul. Cegielniana 18,20,22,24,26,28,

Wtorek 26.01. – ul. Hoffmanowej, Plac Łagiewnicki, Słupska, Pienińska

Środa 27.01 – ul. Do Wilgi, Zbrojarzy, Goplana, Młynowa

Czwartek – 28.01. – ul. Zakopiańska, Ogrodniki, Na Grządkach, Przy Torze

Piątek – 29.01. – Sympatycy naszej parafii, uczestniczący w życiu duszpasterskim, a mieszkający poza terytorium parafii

 

Uczestników prosimy o przyniesienie ze sobą wody, którą poświęcimy, aby pokropić nią mieszkanie.

Po spotkaniu w kościele proponujemy celebrację domową według propozycji, którą otrzymamy w trakcie spotkania.

 

  1. W poniedziałek święto Nawrócenia św. Pawła Apostoła.

 

  1. We wtorek wspomnienie świętych biskupów Tymoteusza i Tytusa.

 

  1. W środę Nowenna do MBS o godz. 17.30.

 

  1. W czwartek wspomnienie św. Tomasza z Akwinu, prezbitera i doktora Kościoła.

 

 

Eucharystyczne refleksje (24)

 Modlitwa powszechna czyli modlitwa wiernych

Sobór Watykański II  w konstytucji o liturgii świętej postanowił:  „Po Ewangelii i homilii należy przywrócić <modlitwę powszechną>, czyli <modlitwę wiernych>, zwłaszcza w niedziele i święta nakazane, aby z udziałem wiernych odbywały się modlitwy za Kościół święty, za tych, którzy nami rządzą, za tych, którzy znajdują się w róż­nych potrzebach, oraz za wszystkich ludzi i o zbawienie całego świata” (por. 1 Tm 2, 1-2) (KL 53). Sobór postuluje przywrócenie tej modlitwy. Nie chodzi więc o wprowadzenie do liturgii jakiejś innowacji, ale o powrót do pew­nej formy modlitwy, która była w przeszłości praktykowana, ale z czasem poszła w zapomnienie. Pierwsze wyraźne świadectwo o modlitwie powszechnej znajdujemy pod koniec pierwszego listu św. Klemensa I papieża (+ 96) wysłanego do Koryn­tian  ok. r. 95. O modlitwie powszechnej jako o części liturgii wyraźnie świadczy św. Justyn (+ ok. 165). W opisie Eucharystii sprawowanej po chrzcie ( Apologia I, rozdz. 65) wspomina on, że nowo ochrzczony zostaje wprowa­dzony do zgromadzenia braci, w którym po raz pierwszy uczestniczy w modlitwach za wszystkich wiernych, za „oświeconego”, za wszystkich innych, gdziekolwiek się znajdują, o to, aby chrześcijanie byli godni poznania prawdy, oddani pełnieniu dobrych uczynków, aby zachowywali Boże przykazania i osiągnęli życie wieczne.

Od połowy VI wieku modlitwa powszechna zanika w liturgii zachodniej. Autorzy wskazują na różne przyczyny tego faktu: zanik instytucji kate­chumenatu; długość modlitw uroczystych; przekonanie, że modlitwa wier­nych jest powtórzeniem w stosunku do modlitw wstawienniczych w modli­twie eucharystycznej; rozwój modlitwy litanijnej.

Odnowa modlitwy powszechnej po Soborze Watykańskim II

Co to jest modlitwa powszechna? Jest to skierowana do Boga modlitwa błagalna w ogólnych potrzebach Kościoła i świata. Nie wyraża więc ta modlitwa dziękczynienia ani nie jest przypomnie­niem obowiązków moralnych czy też pouczeniem. Nie jest skierowana do jakiegoś świętego, ale tylko do Boga.

Modlitwa ta, jak każda czynność liturgiczna, zakłada podział funkcji i ma sobie właściwą strukturę.

(A) WSTĘP. Należy on zawsze do przewodniczącego danego zgromadzenia; we Mszy koncelebrowanej – do głównego celebransa. Jest to skierowana do wiernych zachęta do modlitwy. Można ją opuś­cić, jeżeli modlitwa następuje bezpośrednio po homilii, pod  koniec  której zostaje sformułowane wezwanie do wspólnej modlitwy błagalnej.

(B) WEZWANIA – intencje modlitwy. Może je wypowiadać diakon (to jego zasadnicza funkcja), lektor (kilku lektorów); w ich braku sam kapłan przewodniczący. Ci, którzy wypowiadają intencje, nie powinni da­wać na nie odpowiedzi. Jeżeli kapłan przewodniczący nie wypowiada wezwań, daje na nie odpowiedź razem z wiernymi.

Każda modlitwa powszechna powinna zawierać przynajmniej jedno wezwa­nie z czterech następujących serii (por. OWMR  70):

(a)  w potrzebach Kościoła (np. za papieża, biskupów, duszpasterzy, misje, o powołania, o zjednoczenie chrześcijan itp.);

(b)  za sprawujących władzę państwową i o dobro całego świata (np. za kierują­cych państwem (państwami), o pokój, o szczęśliwe zbiory;

(c ) za tych, którzy znajdują się w trudnościach życiowych (np. za prześladowanych, bezdomnych, wypędzonych z ojczyzny, chorych, konających);

(d) za miejscową wspólnotę (za nowo ochrzczonych, bierzmowanych, za dzieci przystępujące do I Komunii świętej, za nowożeńców, za prymicjanta, za misje parafialne, za zmarłych).

(C) ZAKOŃCZENIE MODLITWY. Należy ono zawsze do kapłana przewodniczącego, który je wypowiada z rękami rozłożonymi. Jest to modlitwa zwrócona do Boga i wyrażająca błaganie o spełnienie zaniesionych do Niego próśb. Zakończenie modlitwy jest krótkie: „Przez Chrystusa Pana naszego”. Wierni potwierdzają modlitwę kapłana słowem „Amen” (por. OWMR 69- 71).