XII Niedziela Zwykła – 23.06. 2019 r.

  1. Przez całą OKTAWĘ BOŻEGO CIAŁA nabożeństwo czerwcowe będzie w czasie procesji eucharystycznej, po Mszy świętej o godz. 18.00.
  2. W poniedziałek 24 czerwca Uroczystość Narodzenia Św. Jana Chrzciciela. Saletyńska Szkoła Nowej Ewangelizacji zaprasza na Mszę świętą z modlitwą uwielbienia o godz. 19.30 do kaplicy. Tematem przewodnim będą słowa: „Dla Elżbiety nadszedł czas rozwiązania I URODZIŁA SYNA”. W czasie Mszy świętej będzie można złożyć ofiarę na potrzeby ewangelizacji. 
  3. W czwartek zakończenie Oktawy Bożego Ciała. Po procesji błogosławieństwo małych dzieci.
  4. W piątek Uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa. W tym dniu nie obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. 
  5. W sobotę Uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Msze święte w naszym kościele o godz. 7.00, 9.00 i 18.00.
  6. Przypominamy o możliwości zapisów na pielgrzymkę Koła Radia Maryja na Jasną Górę w dniu 14 lipca 2019 r. oraz na Spotkanie Młodych w Dębowcu w dniach 8 – 12 lipca br.
  7. Zapraszamy do udziału w XXXVIII Pieszej Pielgrzymce na Jasną Górę w dniach 6-11 sierpnia 2019r. Nasza parafia prowadzi grupę I. Więcej szczegółów i zapisy w zakrystii. 
  8. Wyjeżdżającym na wakacje życzymy błogosławionego i bezpiecznego wypoczynku i przypominamy o konieczności dawania chrześcijańskiego świadectwa życia.

 

Wakacje czy urlop czy odpoczynek?

Wakacje i odpoczynek mają swoje bardzo ważne miejsce w życiu każdego człowieka. Jakie? Warto posłuchać na ten temat Słowa Bożego, świętych, papieża, psychologów, pedagogów…

Naśladuj Boga – i też odpoczywaj!

Na samym początku Pisma Świętego czytamy, że gdy Bóg ukończył w dniu szóstym swe dzieło, nad którym pracował, odpoczął dnia siódmego po całym trudzie, jaki podjął (Rdz 2, 2). Oczywiście autor Księgi Rodzaju nie pisał reportażu czy też sprawozdania z siedmiu dni stwarzania. Bogu, jako Duchowi czystemu odpoczynek nie jest potrzebny. W Księdze Izajasza czytamy: „On się nie męczy ani nie nuży” (Iz 40,28). O odpoczynku Boga napisano ze względu na człowieka, który potrzebuje odpoczynku. Bóg dał więc przykład człowiekowi, kiedy i jak należy odpoczywać.

Odpoczynek jest przewidziany przez Boga jako coś dobrego dla ludzi. A nawet boskiego, bo przecież sam Bóg odpoczywał i polecił nam, abyśmy go naśladowali (zarówno w pracy, jak i w odpoczywaniu): „Sześć dni będziesz się trudził i wykonywał swą pracę, lecz w siódmym dniu jest szabat Pana, Boga twego. Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani twój wół, ani twój osioł, ani żadne twoje zwierzę, ani obcy, który przebywa w twoich bramach; aby wypoczął twój niewolnik i twoja niewolnica, jak i ty.” (Pwt 5,13-14). Można powiedzieć, że przykazanie jest tu podwójne, zawiera dwa polecenia: nakazuje odpoczynek w szabat i pracę przez sześć dni w tygodniu. To Bóg nakazał człowiekowi pracę i nakazał odpoczynek. Nauczanie Kościoła odnosi cytowane teksty do obowiązku odpoczynku: człowiek „powinien naśladować Boga zarówno pracując, jak i odpoczywając — skoro Bóg sam zechciał przedstawić mu swoje stwórcze działanie pod postacią pracy i odpoczynku. To dość dziwne, ale ludzie potrafią zrobić nawet z odpoczynku udrękę.

O zaletach godziwego odpoczynku

Godziwy odpoczynek nie jest udręką, ale czynnością, która przywraca człowiekowi siły, odnawia możliwość tworzenia i kreatywności. W Biblii jest bardzo wiele fragmentów, w których bezpośrednio mowa jest o ludzkim wypoczynku, choćby w Psalmach, gdzie czytamy: „Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego. Pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach. Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć” (Ps 23, 1-2). Oprócz szabatu Biblia uznaje potrzebę codziennego odpoczynku dla zwierząt (Ez 34,14), a także dla ludzi (2 Sm 4,5). W przypadku człowieka szczególnie pożądany jest spokój duszy (Ps 116,7). Synonimem odpoczynku jest bowiem właśnie spokój i zadowolenie, zarówno jeśli chodzi o spokój ziemi (Iz 14,7), ludzi (Hi 3,13), czy społeczności (Jr 6,16). Brak spokoju z powodu przeciwności (Ps 22,2), cierpienia lub pracy (Koh 2,23) pozbawia człowieka odpoczynku. 2 Krn 14,5 opisuje pokojowe rządy króla jako czas odpoczynku dla królestwa. Brak zakłóceń międzynarodowych postrzegano bowiem jako czas odpoczynku dla monarchy (2 Krn 20,30). Także wyzwolenie od ucisku wrogów uważano za odpoczynek (2 Krn 32,22). Jak wiadomo, król Saul odpoczywał, słuchając muzyki, jaka wydobywała się z harfy Dawida.

Zharmonizować pracę i odpoczynek

Bóg jest Ojcem, który doskonale zna swoje dzieci. Równocześnie zaprasza nas do współpracy w doskonaleniu stworzenia poprzez pracę, ale nakazuje nam odpoczywać, żeby nam przypomnieć, że praca nie jest ostatecznym celem naszego życia i żebyśmy nie zapomnieli o naszych ograniczeniach, ani o kruchej i słabej kondycji naszej natury. Boże wezwanie do pracy obejmuje obowiązek przerywania pracy, obowiązek odpoczynku. „Cykl pracy i odpoczynku, wpisany w ludzką naturę, jest bowiem zgodny z wolą samego Boga” (św. Josemaría Escriva). Przecenianie własnych sił mogłoby spowodować szkody dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Szkody, których Bóg nie chce i które byłyby przeszkodą, żeby służyć innym. Odpoczynek — pisze św. Jan Paweł II — „jest rzeczą «świętą», pozwala bowiem człowiekowi wyrwać się z rytmu ziemskich zajęć, czasem nazbyt go pochłaniających, i na nowo sobie uświadomić, że wszystko jest dziełem Bożym”.

Odpoczywać jak dzieci Boże

Z pełnią Objawienia w Chrystusie, wprowadzeni w wymiar zbawczy, osiągamy pełniejsze zrozumienie pracy i odpoczynku. Pierwsi chrześcijanie żyli swoją wiarą w hedonistycznym i pogańskim otoczeniu. Od początku zdawali sobie sprawę, że nie można pogodzić naśladowania Chrystusa z formami odpoczynku i rozrywki, które dehumanizują albo degenerują. Święty Augustyn odnosił się w zdecydowany sposób w jednej z homilii do uczestnictwa w widowiskach tego typu: „Odmów udziału w nich, tłumiąc w twoim sercu doczesną pożądliwość, i utrzymaj zdecydowaną i wytrwałą postawę”.

Trzeba dokonywać rozróżnienia: „spośród różnych form ludzkiej kultury oraz rozrywek, jakie proponuje społeczeństwo, wierni winni wybierać te, które najbardziej odpowiadają życiu zgodnemu z nakazami Ewangelii”. Potrzebna jest inicjatywa, z odwagą i prawdziwą troską o dobro innych, żeby wybierać godne rozrywki, odpowiadające chrześcijańskiemu sensowi odpoczynku. Przede wszystkim we własnym domu. Trzeba nauczyć się dobrze przeżywać czas odpoczynku z rodziną, przezwyciężając wygodę i skłonność do myślenia tylko o sobie samym po to, żeby czynnie zajmować się odpoczynkiem innych.

 

Życzę wszystkim prawdziwego odpoczynku

Opracował: Ks. Zbigniew Pałys MS

proboszcz